En reise fra Perth til Sydney

[Dieser Beitrag wurde auf Norwegisch verfasst, weil ich gerade diese Sprache lerne. Für Hinweise auf Fehler wäre ich sehr dankbar.]

I 2005 reiste jeg fra Perth (på vestkysten av Australia) til Sydney (på østkysten av Australia) i et tog som heter Indian Pacific. Fotoer av reisen har jeg ikke, men jeg ville skrive ned likevel noen erindringer her.

Reisen begynte i East Perth stasjon. Etter en kort „welcome aboard“ seremoni steg passasjerene på toget. Jeg hadde en kabin for en person; den var veldig litt men den hadde en stol, en seng, et skap, en håndvask og selvfølgelig et vindu. I enden av vognen var en dusj og et toalett. Gangen i vognen var ikke rett men hadde en S-form for å passe best de mange kabiner. Det fantes også vogner med kabiner for to personer, vogner uten kabiner, en spisevogn og to lokomotiv.

Flere timer etter at toget startte i Perth, kom vi til Kalgoorlie. Det var allerede mørk men passasjere hadde muligheten å gjøre en litt busstur. I bussen så vi noe av byen og også en mine i nærheten.

Toget kjørte videre, og snar var vi i ørkenen. Landskapet var påfallende — det fantes inget tre, inget hus, ingen bakke, bare jorden og på noen steder spinifex gress. Jorden var delvis svært rød — som jeg fant veldig vakker — og jeg tilbrakte flere timer med å se på landskapet.

Toget stoppet i Cook, et tettsted i delstaten South Australia. I følge togpersonalet bodde i Cook bare to personer! Det fantes en suvenirbutikk; utenfor var det het og det fantes mange fluer. Vanntanker i torget ble også fylte opp.

På morgenkvisten rakk vi Adelaide, hovedstad i South Australia. Vi hadde muligheten å gjøre en litt busstur, men denne gangen bestemte jeg meg for å bli i caféen i togstasjon. I Adelaide ble vekslet togbesetningen. Etter en stund kjørte tog av i retningen til Sydney.

På veien til Sydney stoppet toget i Broken Hill. Da hadde vi ingen mulighet å gjøre en tur, fordi pausen var så kort.

Senere kom vi til Blue Mountains. Fjellene var veldig forskjellige fra ørkenlandskapet som vi så tidligere i reisen. Det begynte sterk å regn. Endelig var vi i Sydney, den storste byen i Australia. I Sydney Central stasjon måtte toget separares i to deler, fordi stasjonplattformen var for kort. Jeg gikk av toget og min reise — 4000 kilometer, 72 timer, 3 tilsoner — var forbi.

Über Tim

Ein Tasmanier versucht, Deutsch zu schreiben
Dieser Beitrag wurde unter Uncategorized veröffentlicht. Setze ein Lesezeichen auf den Permalink.

Kommentar verfassen

